søndag den 20. januar 2008

Facebook og de andre

Facebook stammer som så mange andre internetfænomener fra den amerikanske universitetsverden, nærmere bestemt Harvard Universitet, hvor det i starten (2004) var et lukket netværk for de studerende. I dag er det et verdensomspændede fænomen med 45 millioner brugere og sitet vokser med 150.000 brugere daglig!
Udviklingen for Facebook i Danmark er også eksplosiv, hvilket fremgår af dette sakset fra Wikipedia:
Danmark-netværket på Facebook bestod pr. august 2007 af lige under 18.000 medlemmer. 21. oktober samme år var der over 84.000 medlemmer i netværket. 2. november er medlemstallet i det danske netværk vokset til over 114.000. Ved udgangen af november havde medlemstallet passeret 200.000, og primo januar 2008 var der 275.000 medlemmer.
Mange eksperter har diskuteret årsagen til Facebooks udbredelse i forhold til andre netværk og konklusionen er overvejende, at Facebook har "fanget" den lidt ældre generation - dem over 30 på nettet... Samt at Facebook benytter sig af en teknologi som Open Social, der samler applikationer fra flere steder. Disse ting gør, at en del eksperter vurderer, at Facebook er kommet for at blive.
Hvor Facebook hovedsagligt er til de private netværk, er den anden store netværksaktør LinkedIn primært rettet mod professionelle netværk og fokuserer på uddannelse og erhvervserfaring. LinkedIn fungerer på samme måde som Facebook, hvor man kan se venners kontakter og invitere. Andre kendte netværk er "Arto" for børn/unge og "Myspace" for primært musiknørderne, samt et utal andre som er mere eller mindre glemt i den digitale stjernetåge.




Ingen kommentarer: