mandag den 8. oktober 2007

GoogleTalk via Google konto - vejledning

Du kommer hurtigt at komme igang med GoogleTalk. Nedenfor kommer en vejledning, men du kan også læse Googles her: http://www.google.com/support/talk/bin/topic.py?topic=1186


Har du kun en Google konto - dvs. ingen Gmail - skal du følge denne vejledning.

Følg nedenstående vejledning eller brug denne videovejledning - YouTube /Mediaplayer



1: Gå ind på adressen:


https://www.google.com/accounts/Login

Her skal du bruge den Google konto du oprettede i uge 1 til din blog og dette skærmbillede fremkommer:











2. Find servicen Talk:


Nederst er der et felt, hvor der står "Mere" - klik her og dette skærmbillede dukker op:




Her klikker du på "Talk" Mindst version 8


3. Vælg "Launch Google Talk":




Her skal du klikke på den blå firkant midt i billedet "Launch Google Talk".






Der er intet der skal installeres, men Google Talk kræver at du mindst har version 8 af Flash installeres.
Du kan evt. tjekke din version på denne adresse:
http://kb.adobe.com/selfservice/viewContent.do?externalId=tn_15507






Er din Flash version for gammel så kontakt din lokale systemadministrator. Du kan evt. også benytte Meebo istedet for GoogleTalk hvis du ikke har mulighed for at opdatere din flash version.


4. Bekræft adgangskode:


Så kommer dette skærmbillede, hvor du skal skrive din adgangskode igen for at aktivere Google Talk.





5. Personlige oplysninger og Sign in:



Så er du næsten ved at være der :-) Nu skal du skrive et brugernavn eller et "nickname", som det hedder i cyberspace i første felt. Herefter dit fornavn og efternavn.


Dit nickname vil stå som afsender når du inviterer andre til chat, så det er vigtigt at du husker det.

Bemærk, at du ikke kan bruge @ eller - i dit nickname



Endelig kommer denne skærm frem, her klikker du på "Sign in" og du er nu klar til at tilføje kontakter.








6. Tilføj kontakter:



Gå ned til feltet hvor der står "Search, add, or invite" og skriv kollegaens e-mailadresse.




og tryk derpå på taleboblen :Invite to chat



Du er nu parat til chatte - god fornøjelse :-)

Er du i tvivl om hvordan du tilføjer kontaktpersoner og chatter med dem kan du se videovejledningen: Sådan chatter du

(NB - i vidoevejledningen har der indsneget sig en fejl. Når man trykker på "off the record" lukker man ikke chatten, men annullerer bare muligheden for at gemme en tekstkopi af chatten. Man kan afslutte chatten ved at lukke fanebladet med den person man snakker med, eller bare lukke helt for GoogleTalk vinduet)

Husk, at hvis du fremover vil ses på chatten af dine kolleger så gør det til en vanesag at logge på din Google konto og starte GoogleTalk når du møder på arbejde.



Udarbejdet af Mads Sanderhoff

6 kommentarer:

Karin sagde ...

Hej
Nu har jeg læst din seks sider lange vejledning og venter på at finde nogen udefra at chatte med.
Flot vejledning

Bjarni Åkesson Filholm sagde ...

Hej! Nu har jeg udført opgaven.
Må jeg gå på ny side? :)

Vibeke Andersen sagde ...

Så er jeg også med... :-)

Ingen oplysninger sagde ...

For s.... da, nu gik det lige så godt og så er der ingen at chatte med! Nå, jeg må vente til i morgen. Så kan jeg chatte med Martin på kontoret ved siden af. Er muligvis et multitaskin-geni, da jeg har lavet dette mens jeg har hørt "Angora-drengene" som "De sorte spejdere".

Sjerslev sagde ...

Hej.
Nu har jeg fået oprettet Google Talk. Næste hurdle er så: Hvordan bruger jeg det så? Hmm...det må jeg finde ud af. Dem, jeg gerne vil chatte med har vist ikke tid ligenu.....

Elin BJD sagde ...

Ja, og nu fandt jeg ud af hvorfor jeg ikke altid kan få det til at virke...fordi der ikke er en Flash i version 8 på ALLE de pc'ere jeg arbejder med. Skal jeg virkelig "nøjes" med Meebo, fordi jeg ikke har lov til at opgradere...?